Ajánlott nőközpontú/feminista filmek listája

Olvasási idő
2perc
Eddig olvastam

Ajánlott nőközpontú/feminista filmek listája

szeptember 09, 2010 - 11:49
Köszönjük a szerzőnek, hogy engedélyezte a lista átvételét!

Első megjelenés: Réka M. Cristian. “Gender and Cinema: All Sides of the Camera” in Réka M. Cristian & Zoltán Dragon. Encounters of the Filmic Kind: Guidebook to Film Theories. Szeged: JatePress Szegedi Egyetemi Kiadó, 2008, 83-104. (Ez a lista a 103. oldalon található.)

A dőlt betűs részek a szerkesztő kiegészítései.

 

Nőközpontú/feminista filmek

 

Where Are My Children (1916, dir. Lois Weber)

Mantrap (1926, dir. Victor Fleming)

Chicago (1927, dir. Cecil B DeMille, 1942, dir. Wiliam A. Wellman and  2002, dir. Rob Marshall)

The Blue Light (1931, dir. Leni Riefenstahl) - Kék fény

Queen Christina (1933, dir. Rouben Mamoulina) – Krisztina királynő, fsz. Greta Garbo

White Heat (1934, dir. Lois Weber)

Jezebel (1938, dir. William Wyler)

Dance, Girl, Dance (1940, dir. Dorothy Arzner)

Meshes of the Afternoon (1943, dir. )

Not Wanted (1949, dir. Ida Lupino)

Beyond the Forest (1949, dir. King Vidor)

Outrage (1950, dir. Ida Lupino)

All About Eve (1950, dir. Joseph L. Mankiewicz) - Mindent Éváról

Natalie Granger (1972, dir. Marguerite Duras)

Lives of Performers (1972, dir. Yvonne Rainier)

Film About a Woman Who… (1974, dir. Yvonne Rainier),

One Way or Another (1974, dir. Sara Gomez Yara)

The Stepford Wives (1975, dir. Bryan Forbes) - A stepfordi feleségek

Daughter Rite (1978, dir. Michelle Citron)

Sigmund Freud’s Dora: A Case of Mistaken Identity (1979, dir. Claire Pajaczowska, Anthony McCall, Andrew Tyndall, Jane Weinstock)

Thriller (1979, dir. Sally Potter)

Alien (1979, dir. Ridley Scott) - Alien: a nyolcadik utas: a Halál (és folytatásai), fsz. Sigourney Weaver

Nine to Five (1980, dir.  Higgins) - Kilenctől ötig

Amy! (1980, dir. Laura Mulvey and Peter Wollen)

Marianne and Juliane (1981, dir. Margarethe Von Trotta),

Yentl (1983, dir. Barbra Streisand)

Desperately Seeking Susan (1985, dir. Susan Seidelman) - Kétségbeesetten keresem Susant, fsz. Madonna

The Color Purple (1985, dir. Steven Spielberg) - Bíborszín, Alice Walker regényéből

Dangerous Liaisons (1988, dir. Stephen Frears) - Veszedelmes viszonyok

Mulan (1988, dir. Barry Cook)

She Devil (1989, dir. Susan Seidelman) - Fay Weldon regényéből: A Nőstényördög

Desert Hearts (1985, dir. Donna Deitch)

Out of Africa (1985, dir. Sydney Polack) - Távol Afrikától, a gótikus novellák írójának, Karen Blixennek (Isak Dinesen) az életét dolgozza fel

Babette’s Feast (1988, dir. Gabriel Axel) - Babette lakomája

Steel Magnolias (1989, dir. Herbert Ross)

Fried Green Tomatoes (1991, dir. Jon Avnet) - Sült zöld paradicsom

Daughters of the Dust (1991, dir. Julie Dash)

Thelma and Louise (1991, dir. Ridley Scott)

Orlando (1992, dir. Sally Potter) - regényéből

Basic Instinct (1992, dir. Paul Verhoeven) - Elemi ösztön

Like Water for Chocolate (1992, dir. Alfonso Arau) - Szeress Mexikóban, groteszk elemekben bővelkedő film Laura Esquivel regényéből, középpontban a az elnyomó hagyományokkal küzdő Titával

The Piano (1993, dir. Jane Campion) - Zongoralecke, egyik szereplője a Sookie-t alakító Anna Paquin, még gyermekszínészként

The House of the Spirits (1993, dir. Bille August) - Szellem a házban

The Portrait of a Lady (1996, dir. Jane Campion) - Egy hölgy arcképe, Henry James művéből

The First Wives Club (1996, dir. Hugh Wilson) - Elvált nők klubja

G.I. Jane (1997, dir. Ridley Scott)

Jackie Brown (1997, dir. Quentin Tarantino)

Elizabeth (1998, dir. Shekhar Kapur)

All About My Mother (1999, dir. Pedro Almodóvar) - Mindent anyámról

Chocolat (2000, dir. Lasse Hallström) - Csokoládé

Erin Brockovich (2000, dir. Steven Soderbergh)

Lara Croft: Tomb Raider (2001, dir. Simon West)

The Hours (2002, dir. Stephen Daldry) - Az órák, Virginia Woolf Mrs. Dalloway c. regényén alapuló, posztmodern történet 3 különöző korban élő nő életéről

Frida (2002, dir. Julie Taymor) -mexikói festőművész életéről

Monster (2003, dir. Patty Jenkins) - A rém, Aileen Wournos, prostituáltól lett sorozatgyilkos felkavaró élettörténete.

Mona Lisa Smile (2003, dir. Mike Newell) - Mona Lisa mosolya

Marie Antoinette (2006, dir. Sofia Coppola)
 
 
Ajánljuk még:
 
Gone with the Wind (1939, dir. Victor Fleming) - Elfújta a szél
Agnes of God (Ágnes, az Isten báránya) (1985, dir. Norman Jewison)
Jane Eyre (1996, dir. Franco Zefirelli)
The General' Daughter (1999 dir. Simon West) - A tábornok lánya
The Magdalene Sisters (2002, dir. Peter Mullan) - Magdolna nővérek
Kill Bill (2003, dir. Quentin Tarantino)

 

 

A Homofóbiaellenes Világnap alkalmából: The Kids Are All Right (2010) – film egy leszbikus család életéről

május 17, 2011 - 10:08
A filmekben, sorozatokban egyre gyakrabban fordulnak elő meleg, illetve leszbikus szereplők. Ezek az ábrázolások ugyan új sztereotípiákat termelnek ki (nem minden meleg férfi excentrikus, magas hangtónusú humorzsák, aki szereti a rózsaszínt és szívesen vásárolgat hetero barátnőjével :) és nem minden leszbikus nő rövid hajú, férfias öltözetű, és visel sötét keretes szemüveget :) ), ugyanakkor megítélésem szerint jótékony hatásúak is lehetnek, rögtön mert egyáltalán láthatóvá teszik a homoszexuális embereket, és a társadalom hasznos tagjaként (gyakran pl.

Női karakterek és science-fiction 3.

március 22, 2010 - 09:34

Vajon miért van az, hogy a science-fictionben megjósolt jövőképek zöme az időben távoli Földet vagy pusztulásra, vagy sanyarú sorsra ítéli? Ha körülnézünk, akkor talán elég egyértelművé válik a válasz: amennyiben a jelenleg is munkálkodó társadalmi erők irányát követjük, nem sok pozitív végkifejlet várható szülőbolygónkra nézve.

Élet és irodalom Iránban

október 08, 2009 - 08:59
Azár Náfiszi: A Lolitát olvastuk Teheránban

Azár Náfiszi (1955 -) a kortárs perzsa irodalom egyik legnépszerűbb alakja, az iráni egyetemen tanított évekig (amikor hagyták), 1997-től pedig Amerikába emigrált, ahol jelenleg a John Hopkins Egyetemen oktat. Nevét A Lolitát olvastuk Teheránban c. memoárja tette egy csapásra ismertté, 32 nyelvre fordították le, 2007-ben végre magyarul is hozzáférhető.

Szabad-e a nőknek trágár vicceken nevetni?

január 16, 2010 - 15:49

 Nem szabad - legalábbis erre a következtetésre jutott Trey Parker és Matt Stone, a South Park alkotói,
a 13. évad 4. részében.
A "Punifingék" című epizódot 2009. decemberében mutatták be Magyarországon (a Comedy Central csatornán megy), és még nem lett áldozata az állandó ismétlésnek, így talán még jópáran nem látták, illetve szórakozási lehetőséget adok azoknak, akik esetleg nem találtak semmi érdekeset hétvégén a tévében.

Azt hiszem, ez a rész jól illusztrálja, hogy mi is az, amin itt a kommentekben gyakran kiakadunk.

Olive Schreiner: Álmok a sivatagban

március 24, 2017 - 16:18

/Megjelent A Nő és a Társadalom 1907/10-11. számaiban/

Forró napsütésben jártam az afrikai sivatagon. Lovamat egy mimózafa alá vezettem, levettem róla a nyerget és szabadjára bocsátottam, hadd keressen magának a száraz bokrok között valami legelni valót. A hőség szinte elviselhetetlen volt. Leültem a fa alá. Lassanként elalmosodtam, fejemet a nyeregre hajtottam és elaludtam. Furcsa álmom volt:

Női karakterek és science-fiction 2.

január 26, 2010 - 04:07
A szerző rajza

Asimov volt az első író, akivel olvasóként találkoztam még általános iskolás koromban. Azonnal beleszerettem a történeteibe, és ez a szerelem a mai napig megmaradt. Bár felnőtt fejjel be kell ismernem, keveslem a meghatározó női karaktereket a regényeiből, ennél több hiányosságot nem tudnék felróni nagy kedvencemnek és példaképeim egyikének. Talán ezt sem tehetném meg, hiszen egy korábbi nemzedék szülötteként egészen más világban élt, alkotott. Igaz az is, hogy ha végignézzük a sci-fi regényeket, máshol sem a nőnemű főhősök az igazán jellemzőek.

A lány és a farkas, avagy nem félünk az Alkonyattól

június 02, 2011 - 10:05

Az amerikai kritika – érdemtelenül – nagyon csúnyán lehúzta Catherine Hardwicke filmjét, és a magyar vélemények is – szerintem eltúlzottan – fanyalgók. "Piroskás Twilightnak" nevezik az alkotást – véleményem szerint ez egyértelműen előítélet (az azonos rendező miatt). Nekem az Alkonyat helyett inkább Shyamalan A falu c. művével (amit nagyon kedvelek) támadtak asszociációim. Adott egy (noha mérsékelten, de) lázadó, kívülálló, bátor hősnő, Valerie.