Következő cikk
Apák napja

Miért nem érdemlik meg a nők a valódi kikapcsolódást?

Olvasási idő
2perc
Eddig olvastam

Miért nem érdemlik meg a nők a valódi kikapcsolódást?

július 31, 2009 - 20:38
A női lapok rendszeresen foglalkoznak azzal, hogyan kapcsolódjon ki, foglalkozzon magával, érezze jól magát egy nő. Jó esetben egy-egy ilyen témájú cikk kitűnő alkalom lenne arra, hogy a nőket arra bátorítsuk, fejezzék ki érzelmeiket, igényeiket, tanulják meg saját érdekeik képviseletét. Sajnos a legtöbb írásra ennek pont az ellenkezője igaz. A cikkekből az tűnik ki, hogy a nőket benne kell tartani hagyományos szerepeikben, esetenként egy-egy kisebb „kihágást” megengedve, így borítékolható, hogy nem fognak lázadozni, vagy megvédeni magukat. - Pál Móni írása

Mik is ezek a „jótanácsok”? Egy részük tipikusan a külső megjelenéssel való foglalkozás témakörébe sorolható. Más részük arra buzdít, hogy töltsünk esetenként több időt barátnőinkkel, cseverésszünk velük, hanyagoljuk egy-egy napra a házimunkát, vagy flörtöljünk (persze szigorúan csak akkor, ha nincs senkink). A cikkírók feltételezik, hogy nekünk, nőknek állandó bűntudatot okoz, ha édességet eszünk, ha nem sportolunk eleget, vagy ha sminkeljük/nem sminkeljük magunkat. Az utóbbihoz egy kis magyarázat: a sminkelés valószínűleg azért számít bűnnek, mert időt vesz el a házimunkától és a gyerekneveléstől, a nem sminkelés pedig azért, mert nem leszünk elég nőiesek. Megint csak arról van szó, hogy bármit csinálunk, sehogy sem jó. Az is evidens, hogy naponta meleg vacsorát főzünk, és általában nem a baráti társaságunkkal, hanem hites urunkkal töltjük a szabadidőnket.

Visszatérve a tárgyra: A szépségmítosz része, mint tudjuk, hogy vékonynak, fittnek és mosolygósnak kell lennünk, lehetőleg az éppen aktuálisan „elfogadott” paramétereknek megfelelve. Ahhoz, hogy ezt elérjük, rendelkezésünkre áll egy egész kozmetikai-fogyókúrás-fitness-ipar. Ezért elvárható, hogy a lehetőségeket kihasználva minden nap frissen és üdén járuljunk szűkebb és tágabb környezetünk elé. A nőknek szóló (valójában a nőket a patriarchátusnak még jobban kiszolgáltató) lapok ideológiája viszont néha megenged egy kis kikapcsolódást. De vajon tényleg erre van szükségünk? Mivel ők úgy beszélnek a csokievésről, vagy a szaunázásról, mint olyan „bűnözés”-ről, amit néha el szabad követnünk, de csak szigorú keretek között, ezek a dolgok tényleg bűnökké minősülnek. Ha azt halljuk, hogy néha nem muszáj vacsorát főznünk, vagy kitakarítanunk, akkor abból az következik, hogy a főzés és a takarítás egyébként a kötelességünk. Emellett az a feleség vagy anya, aki naponta kilométereket gyalogol, nehéz csomagokat emel, valószínűleg nem fogja díjazni a különböző (drága) sportokra való buzdítást; sőt rosszabb esetben gúnyolódásnak is élheti meg azt.

Mindezek a tevékenységek, amiket kikapcsolódásként és esetenként önmegvalósításként próbálnak nekünk eladni, részben a szépségipart szolgálják, részben pedig a nőinek nevezett feladatok ellátásának folyamatát biztosítják. Ez utóbbit azzal, hogy pihenésnek álcázva újratermeljük magunkat nőként. Összességében valószínű, hogy pont azt ilyen cikkek okozhatnak bűntudatot, vagy erősíthetik fel a már meglevőt, miközben a szabadidőt is strukturálni, szigorú keretek közé szorítani igyekszenek.  Így érthető, ha a nőknek nem lesz kedvük „kikapcsolódni”, és valójában soha nem tudnak kiszállni a mókuskerékből.

 

 

A női magazinok propagandája és az eredmények

január 07, 2010 - 11:55

Az aktuális „szerelmi” partner erőn és természetes vágyakon felüli, egyoldalú kiszolgálásának propagálása újabban nem áll meg az ágynál és az ágyéknál, s az összes dugható lyuk repertoárja mellett utóbb a teljes női egyéniség lelketlen bedarálására törekszik. Szomorú ezt látni annak tudatában, hogy a média mekkora hatást gyakorol a felnövekvő generációkra.

Hogyha emberek leszünk (válasz Puzsér Róbert írására)

augusztus 08, 2016 - 23:46

„A férfiak állatok. Szexuális ösztönök által hajtott biológiai gépek, akiknek nem szabad hinni, mert semmi mást nem akarnak, csakis dugni." Ha egy nő szájából hangzott volna el ez a magvas kijelentés, az illető (ha egyáltalán leközölték volna az írását) már rég le lenne frusztráltnémberezve, férfigyűlölőzve, horribile dictu feministázva, és ropogna alatta a máglya. De egy férfi hozakodott elő vele – őt pedig e vagány szókimondásáért még jól hátba is veregetik.

Amikor a nőközpontúság nem szolgál női érdekeket: Sissi és Diana kultusza

március 24, 2010 - 19:17

A történelmet, mint tudjuk, férfiak írják, így nem véletlen, hogy a főszereplői is elsősorban férfiak. Ismert nőkről nem sok szó esik, az ő történetük láthatatlan marad. Emiatt minden feminista szemében felcsillan a remény, ha olyan nőkről hall, akik valamiben sikereket értek el, valami miatt híresek, esetleg közkedveltek lettek. Vajon tényleg büszkék lehetünk ezekre a nőkre, és valóban örülnünk kell annak, ha velük foglalkozik a média? A negatív példa szerintem ezzel a témával összefüggésben  Erzsébet királyné (Sisi) és Lady Diana kultusza.

Je Suis Plázacica

május 07, 2015 - 16:03
Sidney van den Bosch (Forrás: Facebook)

"A magyar négy szöveggel dolgoztak a vizsgázók. Megint közéjük. Amikor viszont az tudósítanak, mindig csinos lányok szerepelnek a képeken" - tette szóvá tegnap egy olvasónk. A Hír24-nek máris sikerült még ezt a "megszokott" szexizmust is felülmúlnia című anyagával.

Részeg a nő, rosszul van és vitatkozik? Megérdemli az erőszakot!

december 12, 2015 - 12:54

L. Dorka azonban meghallotta az üzenet másik részét is: "tehetsz ellene", ezért - hiszen őt is, mint minden fiatal nőt, hányszor, de hányszor óva intették attól, hogy éjjel egyedül, gyalog menjen haza a sötét utcákon, ahol tíz méter után ki- vagy elrabolják, leütik, megerőszakolják, leszúrják! - taxit hívott, melytől köztudomásúlag elvárható egy olyan szolgáltatás, hogy viteldíj fejében biztonságban hazajuttatja az utast. 

Mi a baj a népszerű női magazinok szexuális tanácsaival?

szeptember 10, 2011 - 14:17

Mivel – elveinkből nem leadva, de – mi is szeretnénk a célközönség minél több tagját érdeklő tartalmat nyújtani olvasóinknak, rendszeresen megnézzük a népszerű internetes női magazinokat, köztük a különösen sok embert (a mi egyelőre ötezres táborunkhoz képest majdnem 29 ezer főt) vonzó . (Mely, igaz nem tartalmi, hanem formai érdemek miatt, de volt "az év honlapja" is.) A szép elnevezés és a lehetséges asszociáció ellenére mi (egy-két alkalmi cikk kivételével) inkább antifeminista tartalmat találunk rajta, sokszor a férfiak számára is sértő előadásmódban. Most pl. nem tudunk szó nélkül elmenni a stílusa mellett, melynek alcíme ráadásul: „Soha nem akar majd elhagyni.”

Vicces bankreklámok - genderalapon

szeptember 26, 2011 - 09:23
2011, Slutwalk, New York. Forrás: Charlotte Cooper, Flickr

A reklámozás tulajdonképpen kommunikáció útján végrehajtott stratégiai cselekvés, melynek célja a befolyásolás, valamely dologgal, személlyel kapcsolatos attitűd megváltoztatása. Egy reklám akkor sikeres, ha kedvező attitűdöt alakít ki valamely céggel vagy termékkel kapcsolatban. A következő lépés a megváltozott attitűdnek megfelelő cselekvés, a cég felkeresése, a termék megvásárlása. Az attitűd mint szociálpszichológiai kategória kognitív és érzelmi elemekből épül fel.

Mire van szüksége egy nőnek?

augusztus 26, 2010 - 17:52

A szlogenünk, mint ahogy mindenki láthatja: "Minden, amire egy nőnek valóban szüksége van." Ennek az a története, hogy 2003 májusa körül minden reggel egy olyan (idegesítő "bugyuta nőci" hangon elvisított) hirdetést voltam kénytelen hallgatni a rádióban egy új női magazin reklámjaként, miszerint: "fogyókúra, receptek, horoszkóp, sztárhírek, szépségápolás - minden, amire egy nőnek szüksége van." Ezt én kikértem magamnak, mint ahogy ma néhányan (mindkét nemből) Tóth Krisztina tegnap linkelt írását a tudálékoskodó férfia