"Csupa virág a két-Ádámos éden" - Irodalmi est a Budapest Pride Héten

Olvasási idő
8perc
Eddig olvastam

"Csupa virág a két-Ádámos éden" - Irodalmi est a Budapest Pride Héten

július 13, 2013 - 11:10
Az egyik unásig hangoztatott ellenérv a "melegfelvonulással" szemben, hogy e "feltűnősködés" helyett "inkább kulturális eseményeket kellene szervezni". Nos, a helyzet az, hogy - noha ez a "parádéhoz" képest elenyésző mértékben jelent meg a sajtóban, médiában - a Budapest Pride egy egész hétig tartott, július 1. és 7. között, számtalan gazdag programmal: kiállítással, workshopokkal, irodalmi esttel.

Nádasdy Ádám

Az egyik unásig hangoztatott ellenérv a "melegfelvonulással" szemben, hogy e "feltűnősködés" helyett "inkább kulturális eseményeket kellene szervezni". Nos, a helyzet az, hogy - noha ez a "parádéhoz" képest elenyésző mértékben jelent meg a sajtóban, médiában - a Budapest Pride egy egész hétig tartott, július 1. és 7. között, számtalan gazdag programmal: kiállítással, workshopokkal, irodalmi esttel.

Az utóbbira július 2-án kedd este 19 órától került sor a Nagymező u. 54-56. alatt található Apacuka Varietében, ahol a részvételt a Facebookon jelző 102 főnél jóval többen zsúfolódtak össze - még a lépcsőkön is ültek az emberek, és a későn érkezőknek állóhely is alig jutott. A moderátor szerepét Artner Sisso újságíró töltötte be.

Bán Zsófia felolvasása után rövid vita alakult ki a Pride érintettjeinek elnevezéseiről. Sokan - mint később megtapasztaltam, az egész rendezvénysorozat alatt visszatérően - nehezményezték a "betűk" gyarapodását - jelenleg az LMBTQIA-nál tartunk (L - leszbikus, M - meleg,  B - biszexuális, T - transznemű, Q - queer, I - interszexuális, A - aszexuális). Ebből még mindig ki van hagyva a kérdező (questioning) és a heterókhoz és az LMBTQIA "ernyő" bármely "tagjához" vonzódni képes ún. pánszexuális (egyes nézetek szerint a "queer" tartalmazza ezeket) - mégis akadnak, akiknek még a már valamelyest bevett LMBT is sok. (Aktivista körökön kívül álló embereknek ez is kínai szokott lenni.) A "homoszexuális" kifejezés azonnali elvetésre került, mert (akárcsak az "izraelita") távolságtartó, "nem elég meleg" :) A "buzi"-t (és újabban a "köcsögöt") van, aki szívesen használja, hogy saját magára vonatkoztatva elvegye a sértő élét, de ez a fajta felforgató nyelvi politika nem mindenkinek szimpatikus. Felmerült a javaslat, hogy hozzuk vissza a "meleg" kifejezést all-inclusive formában, azaz mindegyikre vonatkozzon, de ezt joggal nehezményezik azok, akik nem az M betűt képviselik. (A társadalomtudomány Queer Studies néven kísérli meg mindezt lefedni.) Konszenzus nem alakult ki.

Ezután Nádasdy Ádám felolvasását hallgattuk meg, aki szerelmes verseiből válogatott - személy szerint nekem az ő felolvasása tetszett a legjobban, az előadott művek az egyetemes szerelmi líra gyöngyszemei. Elhangzott például A haverom és A szünet c. vers.

Nádasdy Ádám: A haverom

Homloka ráncos, a válla beton,
nagy és nehéz az én kis haverom.
Az arca smirgli, az ajka selyem,
két lába közt a nagy, nagy szerelem.
Bakancs- és szőr- és kölnivízszagú,
simára sikál, mint a földgyalu,
ha megkerget, hiába vinnyogok,
elgáncsol, nem úszom meg a botot.
Fagylalttal keni be a szívemet,
olvadtan nyal, miközben rámnevet,
nevessen, mert én vágyom a kezébe,
nem érti meg, hogy pornográf a léte:
teregetem a mosott cuccait,
a nyirkos öröm meg-megtántorít.
Odajön, állunk egymás tenyerében,
csupa virág a két-Ádámos éden
 
 
 Nádasdy Ádám: A szünet

A szünet nehezen volt elviselhető,
jött a valóság.
Amíg dolgozni kellett, boldog izzadás,
röpített a teendő: nem létezem, csak dolgozom.
Süket csend hirtelen, kis tanári szoba,
semmi lazítás.
Kötéltáncos a talajon: kínosan szilárd minden.
Lengeni kéne.
Vagy ellenkezőleg: bebetonozva lenni,
boldog párkapcsolat, sajtszagú délután,
sűrű rokonság. De én szabad vagyok!
Elolvasatlanul növekvő tudomány:
vádol az asztal.
Tea kéne, de meg se mozdul a rezsó,
vagy rossz a kábel - azt is egy sarokban találtam,ostrom előtti.
Őrjítően hosszú, nagy, félórás szünet
(töltve a pisztoly!),
érzem, hogy messze, valahol, mereven,
ott fekszik, hanyatt, mert túl okos volt.
Inkább tanulni kell. Nem kell az a nagy ész.
Édes a lecke.

 
Utána Bódis Kriszta következett, aki az elnyomás és diszkrimináció témájához az által kapcsolódik, hogy romatelepeken forgatott több filmet, és írott prózájának is ezek adják a helyszínt. Elmondta: a többségi társadalom sok esetben példát vehetne e rossz körülmények közt élő romáktól, mert ők elfogadják, tolerálják a köztük élő melegeket és transzneműeket, ráadásul értetlenkedésüket fejezték ki, amikor Kriszta a korábbi Pride-okon lezajlott tojásdobálásokról mesélt. ("Hülyék ezek! Miért nem hagyják, hogy azt csináljon, amit akar?") A rövid felvezető után egy regényrészletet hallhattunk egy Vágó becenevű, hivatalos munkáját elvesztett cigány emberről, valamint "Vágó felesége, lelki jó barátnőm"-ről.
 
A következő felolvasóként Kerékgyártó Istvánt hallhattuk, aki egy sok éve nem látott, időközben hajléktalanná vált apa látogatását mesélte el felnőtt lányához. A két egymástól elidegenedett ember közt kínos a feszültség. Az apa célja: egy régi, közös emléket pontosítani. 
 
A szomorkás, nyomasztó történetet Erdős Virág könnyedebb-vidámabb versei követték: a közönség pozitívan fogadta az összes felolvasót, de a kínrímeket művészi fokra fejlesztő szerző különösen nagy sikert aratott, nem csak a verseivel, hanem a "miért támogatod a pride-ot?" kérdésre adott válaszával is. Elmondta, hogy ez csak látszólag támogatás az ő részéről, ebből tulajdonképpen ő maga profitál, mert egy élmény önmagukat vállaló, felszabadult emberek közt lenni, olyan élmény, mely nem csak örömteli, de a személyiségre is építő hatással van. (Kár, hogy a köcsöglista készítői pl. egészen biztos megfosztják magukat ettől az élménytől.)
 
Erdős Virág: A legszebb vers
 

balatonfüredi emlék

Férfibú és lányöröm:

a legszebb vers a

káröröm.

 

A legszebb vers egy régi

rózsa-

lugas árnyán írott

próza

vár állott most

gomba nő

a legszebb vers egy

ronda nő

a legszebb vers egy

uncia

arany

petőfi puncija

de

minden süket

dumán túl

a legszebb vers a

dunántúl

messze zengő

szép szava

sok hegye és egy

tava

kizárásos

alapon

a legszebb vers a

balaton

bezárt

bazár és tárt

kebel

a kishajók közt egy

rebell

a legszebb vers egy

nyári esten

ringó név a

hajótesten

katamarán vagy

kalóz

a legszebb vers a

„Gyed Maróz”

a legszebb vers a

vérfagyi

a csolnakázó

dédnagyi

a legszebb vers egy nagy

rakás

gőzölgő krumplipap-

rikás

egy strandpokróc a

romokon

alvó

szegek a homokon

jönni-menni

szandi nélkül

összebújni

randi nélkül

becuccolni

bárhova

a legszebb vers egy

szálloda

egy dakszliját mosó

masa

egy döglött hal fehér

hasa

vonatfütty és

dudaszó

a legszebb vers egy csunya

szó

a legszebb vers a parti

nagy

zuhé

s talaj-

menti

fagy

még zöldfülű de már

dilis

a legszebb vers az áp-

rilis

a legszebb vers

mi volna más

egy kisebb

vízbe-

fulladás

plusz: törölközés

száradás

a legszebb vers csak

ráadás

a legszebb vers hogy

amore

rabindranath

tagore

emlék-fák közt

élő ház

a legszebb vers a

Szívkórház

a legszebb vers a

szüreten

 

tartózkodni

füreden

hajnalig egy

darab

pólón

üldögélni

lenn a

mólón

elvegyülni

kiválni

még egy strófát

kivárni…

 

A legszebb vers csak

ígéret

majd elválik hogy

mivé lett

de lelle int s én

úgy hiszem

fogamban tartva

átviszem

mert rendbe’ van hogy

szép vagyok

a legszebb vers nem

én vagyok

a legszebb vers nekem

te vagy

szeress örökké el

ne hagyj

 
A versben is felbukkanó Parti Nagy Lajos sajnálta, hogy nem Virág zárta hangulatjavítóként az estet, mert ő ismét egy nyomasztó prózarészlettel készült. A történet egy család felbomlását taglalta. Anyuka, apuka, két szélsőjobb felé kacsintgató tinilány, Emese és Gyöngyvér, és egy véletlen, melynek során a homofób eszméket frissen elsajátító gyerekek felfedezik, hogy az apjuknak férfiszeretője van. Üvöltözés, könyörgés, álarcos támadás, megverés, halál, idegosztály - mindezt a házvezetőnő előadásában hallja a narrátor.
 
Egyvalamit hiányoltam az egyébként remek estből (a széken kívül, amihez a tömeg miatt csak a legvégén jutottam :) ) - és ez a hiányérzetem igazán csak utólag artikulálódott, amikor már szinte az összes pride-os programon felfedeztem azt, ami kedden még csak visszafogottan piszkálta a csőrömet: a női szempont, a nőkkel való empátia hiányát.
 
- "Vágó felesége" igaz, hogy "lelki jó barátnőként" szerepelt, de saját neve nem volt. 
 
- az apa nélkül felnőtt lánygyerekkel, akihez egyszer csak hajléktalanként állít be a tékozló szülője, a szöveg vajmi kevés együttérzést sugallt: talán még meg is vetette a lányt, amiért magában beijedt, hogy az apja most pénzt kér tőle, vagy hozzá akar költözni.  
 
- a melegségét (vagy biszexualitását) felfedező családapának mintha joga lenne kísérletezni, és a felesége igen ellenszenvesnek van beállítva, amiért a viszony hallatán kiborul, üvöltözik a férjével, és nem hajlandó tovább fenntartani a házasságot. (Talán ezért sem kellene a melegséget rejtegetni - egy "fedőházasság" hosszú távon egyik résztvevőnek sem jó, de tradícionális szerepek esetén a feleség jár vele roszabbul: nem elég, hogy nem teszik boldoggá, még kiszolgáló szerepköre révén a hátországot, a kirakatba tehető "szép családot" is biztosítja a férj számára, ahonnan az a tudtával vagy a tudta nélkül eljárhat kiélni a valódi vágyait. Ez minden, csak nem korrekt...) Az apa pozitív figurának, szenvedő alanynak tűnik, a gonosz női szereplők áldozatának.
 
A homofóbiára, rasszizmusra, szegények diszkriminációjára stb. tehát nagy volt az érzékenység, a nemek közti hatalmi különbségek azonban mintha elsikkadtak volna. Ez lehet így fordítva is: tapasztalataim szerint elég sok olyan ember van, aki a feminizmus kevésbé radikális követeléseire (pl. házimunka otthoni megosztása, több nőt a közéletbe, küzdjünk a nők elleni erőszak ellen stb.) lelkesen rábólint, viszont emellett - figyelmen kívül hagyva a roma illetve LBTQIA nők halmozottan hátrányos megkülönböztetését a társadalomban - rasszista és/vagy homofób. Maguk a romajogi vagy melegmozgalmak is hajlamosak figyelmen kívül hagyni a nemek közti különbségeket - erre azonban nem a struccpolitika a válasz, hanem az erőszak, elnyomás közös gyökerének tudatosítása, és az együttműködés előmozdítása. Hangsúlyozom, ez a véleményem csak a Pride-hét végére alakult ki - ezért is örültem a Transzfeminizmus workshopnak (amiről a következő beszámolóm fog készülni), valamint annak, hogy a felvonulás utáni Pikniken Jónás Marianna emberjogi aktivista a minden szempontból fantasztikus beszédében megemlítette a szexizmus elleni küzdelem fontosságát is.

 

 

"Azt hittem, felgyújtjuk a patriarchátust" - Transzfeminizmus workshop a Pride-on

július 13, 2013 - 18:33
Kép forrása: tinfeminist.wordpress.com
A Budapest Pride hete alatt a "Transzfeminizmus" workshop volt számomra az egyik legnagyobb érdeklődéssel várt program, mert két, önmagában is marginalizált és súlyos félreértésekkel, sztereotípiákkal terhelt témát hozott össze: értelemszerűen a feminista mozgalom transzneműek által képviselt irányzatáról szólt, és arról, hogy mely közös pontok találhatók a nők és a transzneműek elnyomásában. A workshopra, két feminista transznemű nő vezetésével, nagyszámú közönség részvételével, július 3-án, szerdán 19 órától került sor a Bálint Házban.
 

"Minél közelebb mégy hozzá, annál jobban megérted" - Kérdezz-felelek workshop a Budapest Pride-on

július 14, 2013 - 19:35
"Pöttyös az inged? - Minden, amit tudni akarsz másokról, de sosem merted megkérdezni" - hangzott a Budapest Pride-hét egyik legjobban várt workshopjának címe, ahol lehetőség nyílt előzetesen írásban, valamint a helyszínen szóban kérdéseket feltenni meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű, queer és aszexuális embereknek, valamint a kisebbségben megjelent heterónak is.

A Homofóbiaellenes Világnap alkalmából: The Kids Are All Right (2010) – film egy leszbikus család életéről

május 17, 2011 - 10:08
A filmekben, sorozatokban egyre gyakrabban fordulnak elő meleg, illetve leszbikus szereplők. Ezek az ábrázolások ugyan új sztereotípiákat termelnek ki (nem minden meleg férfi excentrikus, magas hangtónusú humorzsák, aki szereti a rózsaszínt és szívesen vásárolgat hetero barátnőjével :) és nem minden leszbikus nő rövid hajú, férfias öltözetű, és visel sötét keretes szemüveget :) ), ugyanakkor megítélésem szerint jótékony hatásúak is lehetnek, rögtön mert egyáltalán láthatóvá teszik a homoszexuális embereket, és a társadalom hasznos tagjaként (gyakran pl.

Conchita Wurst vs. Harrach Péter

május 11, 2014 - 17:44
Harrach Wurst

Valóságos morális pánikot váltott ki, hogy az idei eurovíziós dalfesztivált az osztrák "szakállas nő"-ként emlegetett Conchita Wurst nyerte. A felrobbant Facebookon a kommentelők pusztuló társadalomról, iszonytató erkölcsi relativizmusról, nők számára kötelező és férfiak számára szigorúan megtiltott szakállviselésről, fenyegető világvégéről, Szodomáról, Gomorráról, és utcán ürítkező járókelőkről értekeznek. Legszembetűnőbb azonban - a youtube nemzetközi kommentjei közt is - a gyermekek miatti aggodalom. Hogyan hat a kis lelkükre, ha meglátnak egy szakállas nőt a tévében? Mi lesz, ha, horribile, dictu, kedvet kapnak a látottak utánzásához?

Egy aszexuális nyílt levele a Budapest Pride szervezőinek

június 06, 2013 - 12:52

Kedves Pride Szervezők!

Tudomásomra jutott, hogy véleményetek szerint a Pride nem kell, hogy az aszexuálisok képviseletében is fellépjen, mivel őket nem éri rendszerszintű elnyomás. Nem tudom, van-e az ismeretségi körötökben bárki, akiről tudjátok, hogy ezzel az orientációval rendelkezik, és megkérdeztétek-e tőle, hogy ő mit gondol. Sajnos tőlem nem kérdeztétek, de úgy vélem, fontos, hogy egy aszexuális véleményét megismerjétek, ezért az alábbiakban kifejtem.

"Benne vagy a történetünkben?" - az első magyar LMBT történeti hónap

február 12, 2013 - 21:57
Nádasi Eszter (Labrisz) és Hanzli Péter (Háttér) a megnyitón (Fotó: Erdélyi Tea)
Február elsején a Vörösmarty Moziban indult útjára az első magyar LMBT Történeti Hónap, melynek célja, hogy a közel harminc ingyenes programmal ráirányítsa a figyelmet a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű emberek történelmi és kulturális jelenlétére egykor és ma.

„Az erkölcs csak hallgasson” – az Amor Lesbicus a háború előtti orvosi irodalom tükrében

február 18, 2013 - 15:49
Gustave Courbet: Az álom
Borgos Anna (irodalmár, pszichológus, a Labrisz egyik alapítója) informatív és egyben szórakoztató, jó hangulatú előadására az első magyar LMBT Történeti Hónap keretében került sor február 7-én, csütörtökön a Brit Nagykövetségen.

1. A korszak jellemzői

Maya Angelou: Mégis szállok

április 26, 2018 - 23:10

Átírhatod a történetem
Köpködhetsz rám hazugságot,
Beletaposhatsz a mocsokba
De mint a por, mégis szállok.

Dühít, hogy pimasznak találsz?
Miért nézel sötéten felém?
Tán elhiszed, hogy olaj tör fel
A nappalim közepén.

Mint holdak és napok,
Értve az idő ritmusához,
Mint felszökő remények,
Mégis szállok.

Azt hiszed, hogy összetörhetsz?
Leshetsz, míg görnyedve állok?
Könnyem fakad, földre szakad,
Szemlesütve sírdogálok?

Feminizmus és transzneműség 2.: Transz nők a szexmunka/prostitúció vitában

szeptember 12, 2016 - 14:03

/Mint ismeretes, a feminizmusnak több irányzata van, amelyek különböző nézőpontokat képviselnek, és amelyek egyes kérdésekben akár szemben is állhatnak egymással. Még komplikáltabbá teszi a jelenséget feminizmus és LMBTQ+ mozgalmak kapcsolata, valamint magán az LMBTQ+ mozgalmon belül az egyes "betűk" (melegek, leszbikusok, transzneműek, queerek, stb.) elfogadottságának eltérő mértéke. Mindez már Magyarországon is kezd látszani.