La Argentina, Antonia Mercé  argentin táncosnő (1890–1936)

Olvasási idő
less than
1 minute
Eddig olvastam

La Argentina, Antonia Mercé  argentin táncosnő (1890–1936)

augusztus 29, 2017 - 21:12

Korának egyik legjelentősebb táncosa, a spanyol tánc újraélesztője a színpadon. Buenos Airesben születt, spanyol gyökerekkel, szülei is táncosok voltak. 4 éves korától tanult balettezni, 9 évesen fellépett a madridi Teatro Realban, 11 évesen a madridi Operaház táncosa volt. Apja halála után a klasszikus balett helyett a spanyol néptánccal és a cigánytánccal kezdett foglalkozni. Választását a színházak nem értékelték, csak varietékben, mulatókban léphetett fel. Az áttörést Párizs jelentette, ahol a Moulin Rouge-ban és a Théâtre des Champs-Élysées-n mutatkozott be már La Argentina művésznéven. Hamarosan a világ minden részéből elárasztották meghívásokkal. Többek között a francia Légion d'honneur  és a spanyol Orden de Isabel la Católica kitüntetés birtokosa. 

 

 

 

Egyszeri adomány

Make Adomany a Nokert Egyesuletnek (Nokert.hu)



Alicia Markova angol balett-táncos, koreográfus (1910–2004)

december 17, 2016 - 21:25

Gyerekkorában orvosi javaslatra kezdett táncolni. Szerafina Asztafjeva tanítványa volt Londonban, Gyagilev itt látta meg táncolni és felvette az Orosz Balett társulatába az akkor csak 14 éves lányt. Gyagilev halála után Alicia a Vic-Wells Ballet (a mai Royal Ballet) primabalerinája lett. Könnyed, légies mozgása és ihletett előadásmódja korának legünnepeltebb táncosává emelte. 1960-ban Giselle and I (Giselle és én) címen publikálta életrajzi ihletésű könyvét. II. Erzsébet királynő 1963-ban a Dame of the British Empire rangot adományozta neki.

 

Carmen Amaya spanyol táncos (1918–1963) 

november 11, 2017 - 21:54

A XX. század legjelentősebb flamenco táncosa, a „cigányok királynője” Barcelonában született. Apja utcai zenész volt, az ő gitárkíséretére táncolt a kislány már négyéves korában. Soha nem tanult zenét vagy táncot, az ellesett mozdulatokat utánozta és fejlesztette saját ízlése szerint. Az első táncosnő volt, aki átvette a férfitáncosok lépéseit és motívumait. Egyéni, expressziv, szenvedélyes előadásmódja lenyűgözte a közönséget és a kritikusait egyaránt. Az 1930-as évek közepéig hazája szinte valamennyi nagyvárosában fellépett.