• A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett.
  • A sereg egyik legnevezetesebb intézménye a női katonákból álló elit egység volt, akiket 'ahosi - anyáink' néven említettek fongbe nyelven, az angolok és a franciák pedig dahomey-i amazonokként.
  •   1729-ben a csak nőkből álló milícia rendkívüli tekintélyre tett szert a királyságban, ahol 1797-1818 között már kötelezővé vált, hogy minden család legerősebb és legalkalmasabb leánygyermekét a királyi hadseregbe küldje.
  • A 19. század közepre a királyság kezdte elveszíteni regionális hatalmi szerepét, míg végül a franciák 1892-ben megszerezték területét.
  •   A francia bekebelezés azonban nem ment zökkenőmentesen 1890-ben, a francia gyarmati hadsereg egy igen brutális ütközetben ismerkedhetett meg a királyi női elit alakulattal, amit több további véres csata követett.
  • Közel 10 évvel később 1899-ben válhatott a királyság Dahomey néven a francia Nyugat-afrikai gyarmatok egyik tartományává.
  • Az ország 1958-ban kapott autonómiát mint Dahomey Köztársaság, a teljes függetlenséget végül 1960. augusztus 1-jén érte el.
  • Egy francia származású utcai művész YZ Yseult az afrikai királyság amazonjainak kíván emléket állítani alkotásaival szenegáli épületeken.

Afrika rettegett amazonjai visszatértek

Olvasási idő
1 minute
Eddig olvastam

Afrika rettegett amazonjai visszatértek

augusztus 04, 2016 - 15:37
A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett.

Afrika amazonjai (Fotó: YZ Yseult)

A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett. A sereg egyik legnevezetesebb intézménye a női katonákból álló elit egység volt, akiket 'ahosi – anyáink' néven említettek fongbe nyelven, az angolok és a franciák pedig dahomey-i amazonokként.

1729-ben a csak nőkből álló milícia rendkívüli tekintélyre tett szert a királyságban, ahol 1797–1818 között már kötelezővé vált, hogy minden család legerősebb és legalkalmasabb leánygyermekét a királyi hadseregbe küldje.

A 19. század közepre a királyság kezdte elveszíteni regionális hatalmi szerepét, míg végül a franciák 1892-ben megszerezték területét.

A francia bekebelezés azonban nem ment zökkenőmentesen, 1890-ben a francia gyarmati hadsereg egy igen brutális ütközetben ismerkedhetett meg a királyi női elit alakulattal, amit több további véres csata követett.

Közel 10 évvel később 1899-ben válhatott a királyság Dahomey néven a francia nyugat-afrikai gyarmatok egyik tartományává.

Az ország 1958-ban kapott autonómiát mint Dahomey Köztársaság, a teljes függetlenséget végül 1960. augusztus 1-jén érte el.

Egy francia származású utcai művész YZ Yseult az afrikai királyság amazonjainak kíván emléket állítani alkotásaival szenegáli épületeken.

 

 

Karen Blixen: Volt egy farmom Afrikában

szeptember 08, 2009 - 18:12

Karen Blixen (1885-1962) Dánia talán legismertebb írónője (eredeti nevén: Karen Christentze Dinesen) állítása szerint nem akart író lenni. Utazni, táncolni, élni, festeni – ez jelentette számára az élet teljességét. „Minden embernek joga van meghatározni a saját sorsát, függetlenül a mások által ráerőltetett szabályoktól…” – ez volt jelmondata és életfilozófiája, melyhez még hányattatásai és kudarcai közt is tartotta magát.  

Az ünnepelt bántalmazó művész, avagy hol van Ana Mendieta?

június 20, 2016 - 00:00
Fotó: Charlotte Bell

Az amerikai nőmozgalomban méltán kedvelt, kubai származású Ana Mendieta több mint kétszáz szobrot alkotott természetes anyagok felhasználásával. művészete női test és természet, kultúra és erőszak viszonyát boncolgatta. 1981-ben ismerkedett meg Carl Andréval, akivel négy évvel később házasságot kötött. A férjet nyomasztotta felesége növekvő népszerűsége, riválist látott benne, és több versében – a Mendieta halála előtti hetekben is!

Sophie Calle Modus vivendi című kiállítása a kiszolgáltatottságról és a sztereotípiákról

július 30, 2016 - 16:07
Sophie Calle (Fotó: elperiodico.com/Danny Caminal)

Sophie Calle világhírű francia író és fotós, különös installációival és egyedi tematikájú kiállításaival bizonyítja, hogy az írói készségek és a művészi látásmód milyen csodálatos módon kiegészíthetik egymást. A művésznő egyik leggyakoribb témája az emberi kiszolgáltatottság konceptuális ábrázolása.

Kónya Melinda kiállítása a kozmetikai célú állatkísérletek ellen a Fogasházban

december 20, 2012 - 13:52
Kónya Melinda egyik képe.

Abból a gondolatból kiindulva, hogy az elnyomás különböző formái összefüggnek, és az erőszak elutasítása magában kell, hogy foglalja az állatkínzás elutasítását, régóta propagáljuk honlapunkon a tudatos vásárlást, használatára való áttérést. Így amikor megtudtuk, hogy a "Szépséged áldozatai" címmel kiállítja Kónya Melinda festményeit, a rendezvény felkeltette érdeklődésünket.

Az önérvényesítő nő Kertész Ákos Makrájában

november 20, 2009 - 10:20

Kertész Ákos nevét többnyire a hetvenes években olyannyira népszerű és sokak által forgatott regénye, a Makra tette ismertté, melynek középpontjában egy korszerűtlenül becsületes férfi önmegvalósítási kísérletei állnak. Makra Ferenc, lakatos, igyekszik belesimulni környezetébe, háttérbe húzódni, de ez egyet jelentene azzal, hogy hazudik, szerepeket játszik, amire viszont a hagyományos erkölcsökhöz való - olykor görcsös - ragaszkodása miatt nem képes.

Női karakterek és science-fiction 2.

január 26, 2010 - 04:07
A szerző rajza

Asimov volt az első író, akivel olvasóként találkoztam még általános iskolás koromban. Azonnal beleszerettem a történeteibe, és ez a szerelem a mai napig megmaradt. Bár felnőtt fejjel be kell ismernem, keveslem a meghatározó női karaktereket a regényeiből, ennél több hiányosságot nem tudnék felróni nagy kedvencemnek és példaképeim egyikének. Talán ezt sem tehetném meg, hiszen egy korábbi nemzedék szülötteként egészen más világban élt, alkotott. Igaz az is, hogy ha végignézzük a sci-fi regényeket, máshol sem a nőnemű főhősök az igazán jellemzőek.

A magyar történelem női szempontú krónikája - Kosáryné Réz Lola: Asszonybeszéd

szeptember 10, 2010 - 11:50
Kosáryné Réz Lola (Réz Elenonóra) neve számomra az (és egy másik gyerekkori kedvenc- Kathleen Winsor: Amber c. regényének) fordítójaként csengett ismerősen, de mint némi keresés után kiderült, ő is a marginalizált nőírók egyike. A műfordítási munka mellett (pl.

Kate Chopin és az Ébredés

október 29, 2011 - 18:39
 
"Lényegében Mrs. Pontellier lassan rájött, miféle hely van számára, mint egyszeri és megismételhetetlen emberi lény számára kijelölve az univerzumban, és egyúttal felismerte a különbséget a körülötte és a benne levő világ közt. Úgy tűnt, mindezen tudás súlya túlságosan is nyomasztó egy huszonnyolc esztendős fiatal hölgy lelkének – feltehetően meghaladja mindama bölcsességet, amit a Szentlélek állítólag kegyeskedik a nők számára kimérni.