• A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett.
  • A sereg egyik legnevezetesebb intézménye a női katonákból álló elit egység volt, akiket 'ahosi - anyáink' néven említettek fongbe nyelven, az angolok és a franciák pedig dahomey-i amazonokként.
  •   1729-ben a csak nőkből álló milícia rendkívüli tekintélyre tett szert a királyságban, ahol 1797-1818 között már kötelezővé vált, hogy minden család legerősebb és legalkalmasabb leánygyermekét a királyi hadseregbe küldje.
  • A 19. század közepre a királyság kezdte elveszíteni regionális hatalmi szerepét, míg végül a franciák 1892-ben megszerezték területét.
  •   A francia bekebelezés azonban nem ment zökkenőmentesen 1890-ben, a francia gyarmati hadsereg egy igen brutális ütközetben ismerkedhetett meg a királyi női elit alakulattal, amit több további véres csata követett.
  • Közel 10 évvel később 1899-ben válhatott a királyság Dahomey néven a francia Nyugat-afrikai gyarmatok egyik tartományává.
  • Az ország 1958-ban kapott autonómiát mint Dahomey Köztársaság, a teljes függetlenséget végül 1960. augusztus 1-jén érte el.
  • Egy francia származású utcai művész YZ Yseult az afrikai királyság amazonjainak kíván emléket állítani alkotásaival szenegáli épületeken.

Afrika rettegett amazonjai visszatértek

Olvasási idő
1 minute
Eddig olvastam

Afrika rettegett amazonjai visszatértek

augusztus 04, 2016 - 15:37
A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett.

Afrika amazonjai (Fotó: YZ Yseult)

A mai Benini Köztársaság helyén egészen 1900-ig a Dahomey Afrikai Királyság állt, amely igen fejlett és különleges hadsereggel rendelkezett. A sereg egyik legnevezetesebb intézménye a női katonákból álló elit egység volt, akiket 'ahosi – anyáink' néven említettek fongbe nyelven, az angolok és a franciák pedig dahomey-i amazonokként.

1729-ben a csak nőkből álló milícia rendkívüli tekintélyre tett szert a királyságban, ahol 1797–1818 között már kötelezővé vált, hogy minden család legerősebb és legalkalmasabb leánygyermekét a királyi hadseregbe küldje.

A 19. század közepre a királyság kezdte elveszíteni regionális hatalmi szerepét, míg végül a franciák 1892-ben megszerezték területét.

A francia bekebelezés azonban nem ment zökkenőmentesen, 1890-ben a francia gyarmati hadsereg egy igen brutális ütközetben ismerkedhetett meg a királyi női elit alakulattal, amit több további véres csata követett.

Közel 10 évvel később 1899-ben válhatott a királyság Dahomey néven a francia nyugat-afrikai gyarmatok egyik tartományává.

Az ország 1958-ban kapott autonómiát mint Dahomey Köztársaság, a teljes függetlenséget végül 1960. augusztus 1-jén érte el.

Egy francia származású utcai művész YZ Yseult az afrikai királyság amazonjainak kíván emléket állítani alkotásaival szenegáli épületeken.

 

 

Karen Blixen: Volt egy farmom Afrikában

szeptember 08, 2009 - 18:12

Karen Blixen (1885-1962) Dánia talán legismertebb írónője (eredeti nevén: Karen Christentze Dinesen) állítása szerint nem akart író lenni. Utazni, táncolni, élni, festeni – ez jelentette számára az élet teljességét. „Minden embernek joga van meghatározni a saját sorsát, függetlenül a mások által ráerőltetett szabályoktól…” – ez volt jelmondata és életfilozófiája, melyhez még hányattatásai és kudarcai közt is tartotta magát.  

Sophie Calle Modus vivendi című kiállítása a kiszolgáltatottságról és a sztereotípiákról

július 30, 2016 - 16:07
Sophie Calle (Fotó: elperiodico.com/Danny Caminal)

Sophie Calle világhírű francia író és fotós, különös installációival és egyedi tematikájú kiállításaival bizonyítja, hogy az írói készségek és a művészi látásmód milyen csodálatos módon kiegészíthetik egymást. A művésznő egyik leggyakoribb témája az emberi kiszolgáltatottság konceptuális ábrázolása.

Kónya Melinda kiállítása a kozmetikai célú állatkísérletek ellen a Fogasházban

december 20, 2012 - 13:52
Kónya Melinda egyik képe.

Abból a gondolatból kiindulva, hogy az elnyomás különböző formái összefüggnek, és az erőszak elutasítása magában kell, hogy foglalja az állatkínzás elutasítását, régóta propagáljuk honlapunkon a tudatos vásárlást, használatára való áttérést. Így amikor megtudtuk, hogy a "Szépséged áldozatai" címmel kiállítja Kónya Melinda festményeit, a rendezvény felkeltette érdeklődésünket.

Az önérvényesítő nő Kertész Ákos Makrájában

november 20, 2009 - 10:20

Kertész Ákos nevét többnyire a hetvenes években olyannyira népszerű és sokak által forgatott regénye, a Makra tette ismertté, melynek középpontjában egy korszerűtlenül becsületes férfi önmegvalósítási kísérletei állnak. Makra Ferenc, lakatos, igyekszik belesimulni környezetébe, háttérbe húzódni, de ez egyet jelentene azzal, hogy hazudik, szerepeket játszik, amire viszont a hagyományos erkölcsökhöz való - olykor görcsös - ragaszkodása miatt nem képes.