Corvina Kiadó

A kasztrált nő

Germaine ​Greer Ausztráliában született, ott járt egyetemre, majd Canbridge-ben tanult. 1970-ben A kasztrált nő megjelenésével egy csapásra világhírű lett, a könyv felkerült a bestseller-listákra, számtalan nyelvre lefordították, szerzője pedig azóta is rendszeresen szerepel tévé-show-kban, nyilvános vitákban, publikációi és szereplései szenvedélyes, személyeskedő és komolyan érvelő viták sorát váltották és váltják ki.
A nőgyűlölő nő, a dévaj feminista, akit még a férfiak is szeretnek első könyvével egyszerre tudta megszólítani a tudósokat, a nőmozgalmi aktivistákat és az otthonülő háziasszonyokat. A modern női lét elemzésében példáit a filozófia-, a pszichológia- és az irodalomtörténet kötelező olvasmányaiból és a női magazinok hasábjairól, olcsó románcokból, a hatvanas évek popdalaiból meríti.
A könyv műfaja hasonlóképpen elegyes: egyszerre dühödt kulturkritika, éles szemű irodalomkritika, kendőzetlen szexuális felvilágosítás, antikapitalista politikai manifesztum, excentrikus vallomás és életvezetési tanácsadó. A kasztrált nő mára fogalommá vált és klasszikussá lett.
A feminizmus történetének e klasszikusa mégsem csupán a nemi szerepek kritikájával foglalkozó szakemberek számára megkerülhetetlen mű: izgalmas, provokatív olvasmány lehet mindazoknak, akik szívesen gondolkodnak el rajta, hogy mit jelent és mit jelenthetne nőnek – és férfinak lenni.

A nő a középkorban

A történeti kutatások egyre újabb és újabb szempontok szerint vizsgálják a középkor életét. Georges Duby, a jeles francia kutató ezúttal annak járt utána, mit tudhatunk a nőknek a 12. században játszott szerepéről. Néhány női életút áttekintésével, irodalmi források tanulmányozásával arra a megállapításra jut, hogy ez az időszak egyértelműen a férfiak kora, s a nőkről szóló ismereteink is az ő közvetítésükkel jutottak el hozzánk. A nőkben a középkor költői, teológusai minden rossz, az erdendő bűn forrását látták, Évát, akinek csak a paráználkodáson jár az esze, aki titokzatos, hátborzongató viszonyban él a születés és halál rejtelmeivel. Duby kutatásai nyomán feltárul előttünk az érett középkor asszonyainak világa, és sajátos vonásaival kiegészíti azt a képet, amelyet a korszakról A katedrálisok kora című nagy sikerű kötetében korábban épp ő maga vázolt fel.

Éva lányai. Az európai nő története.

Kaari ​Utrio finn történész-író „történelemkönyvét” sok nyelvre lefordították már. Mind hazájában, mind a világ különböző országaiban kisebb-nagyobb felzúdulást keltett azzal a szemérmetlen állításával, miszerint a történelmet eddig férfiak írták férfiakról és férfiak számára, következésképpen hamisan vagy legalábbis egyoldalúan. S hogy a világ rendje helyreálljon, megírta ő, a nő, a nők történelmét a nőknek. Pontosabban az európai nő, gyermek és család történetét, nem titkolva azon meggyőződését, hogy műve a teremtés koronáinak is okulására szolgálhat. „Úgy vélem, hogy alkalmazkodni képes testvéreim jól boldogultak az életben, amennyire csak a külső körülmények lehetővé tették… Nehéz helyzetbe azok kerültek, akik nem tudtak alkalmazkodni, akik valami másra szomjaztak: tudásra, függetlenségre, saját akaratra, azok, akik a dolgokat másként látták, mint a többiek. Az ilyen ember sorsa mindig a szenvedés, akár férfi, akár nő az illető. Szenvedésük árán Európa lassanként humánusabb és jobb világgá változott. A modern európai nő a gondolat és a tett olyan szabadságát élvezheti, amelyről ősanyái vagy testvérei a földgolyó más részén még csak álmodni sem mertek. Ezért mondok köszönetet valamennyi múltbeli testvéremnek, különösképpen azoknak, akik nem alkalmazkodtak. ”
Kaari Utrio műve vélhetően nálunk is felkelti az olvasók figyelmét.