Argumentum

Budapesti nőegyletek 1862-1904.

A dualizmus kori budapesti nőegyletekről nem sok történeti munka született. Ugyanezaz állítás igaz általában a magyarországi nőegyletekre is. Vajon miért nem foglalkoztaka történészek ezzel a témával? Az egyik lehetséges válasz az, hogy a nőkkel kapcsolatostéma kevésbé tűnt fontos kutatási területnek, főleg a politikatörténészek számára, és soktörténész a nőegyleteket csupán a jótékonykodás egyik színterének tartotta. Ráadásul az elmúlt évtizedekben a magyar történészi körökben nem volt „divat” a civil szférával, civil önszerveződésű csoportokkal foglalkozni, ez alól leginkább csak a munkásmozgalomtörténete volt kivétel. Mégis volt néhány történész, aki behatóbban tanulmányozta az egyleteket, és a magyarországi egyleti életet – mint a társadalomtörténet és a mikrotörténelem egyik fontos kutatási területét –, és ők, főleg a reformkori egyletekben, a korabelifél-nyilvánosság, a helyi politizálás színterét, egyúttal a polgári eszmék terjesztőit látták(például Pajkossy Gábor tanulmányai). A nőegyleteknek ugyanakkor nem tulajdonítottak ilyen fontosságot. Pedig ezeknek több típusa is létezett, és közülük csak az egyik fajtátképviselik a jótékonysági céllal létrejött egyletek. Emellett sok más, a nők munkához jutásával, a nők oktatásával, művelődésével foglalkozó egylet egyenesen állami feladatokatlátott el tevékenységével, a saját intézményeiben, és jelen lévő társadalmi igényeket elégített ki – az állam többek között ezért is támogatta őket anyagilag.A nőegyletek történetének írását nagyban segíti a bőséges forrásanyag. Rendelkezésünkre állnak egyleti szervezeti szabályzatok és alapszabályzatok, éves beszámoló jelentések, évkönyvek, névjegyzékek, intézményi értesítők, valamint történeti összefoglalók.Utóbbiakat szintén nem történészek, hanem általában az egyletben tevékenykedő jó tollúamatőrök írták (amatőrségük a történettudomány szempontjából értelmezendő), akik viszont gyakran más (szak)írói tevékenységet is folytattak. Az egyletek történetét legtöbbszörtitkáraik írták meg, hiszen ők több évtizedre visszamenően ismerték az egyleti iratokat.
Ezek a szerzők természetesen nem nőtörténeti, hanem társadalomtörténeti szempontbólvizsgálták a nőegyleteket – sokszor az egylet tevékenysége alapján: például a jótékonyság intézményének történeteként írták meg, vagy éppen az egylet szerveződésének vallásialapja nyomán, például a zsidó nőegylet történetét jegyezték le.Csak az utóbbi időben kezdték felismerni egyes történészek a nőegyletek jelentőségét,de sajnos még kevés tudományos mű született e témában. Ezek közül megemlítendő TóthÁrpád tanulmánya, amely a Pesti Jótékony Nőegylet korai (1817 és 1848 közötti) történetét dolgozza fel.
A szakirodalom azonban továbbra is hiányos, hiszen mindegyik nagyobb jelentőségű nőegylet egymaga megérné, hogy egy teljes monográfia vagy legalább egy történeti összefoglaló tanulmány keretében foglalkozzanak vele a mai történészek.
Az egyleti hivatalos iratok mellett a korabeli folyóiratok cikkei, szaklapok írásai ishasznos forrásai lehetnek a nőegyletekkel foglalkozó kutatónak. Magyarországon főlegaz 1860-as és 1880-as években alakult sok nőegylet, és a korabeli közvélemény egyik fő színterének számító újságok, folyóiratok gyakran foglalkoztak ezekkel a társaskörökkel, ha másért nem, hát azért, hogy a társas élet eseményeinek számító egyleti bálokról, rendezvényekről beszámoljanak.

A nők világa. Művelődés- és társadalomtörténeti tanulmányok

E szókapcsolat – Nők világa –  már nemegyszer került a nyilvánosság elé: több mint más-fél száz éve e címen adta közre (a Honderű  nevű divatlap hasábjain) elmélkedéseit a nőiélethelyzetekről és szerepekről egy ifjú katolikus pap, Szabó Richard. E korszakban sokmagyarországi (és erdélyi) közíró fáradozott azon, hogy az elkülönülő női és férfi élet-világok és feladatkörök egymásra utalt és egymást kiegészítő voltát hangsúlyozva, a nőket is elhelyezze a haza és a nemzetiség (e két oly fontos politikai konstrukció) kereteiközött. Teljesítendő kötelességek és meghódítható erények egész listáját tárták eléjük,s mindezekért a honleányi szerepet kínálták fel ellentételezésül. Voltaképpen tehát egy új(rész)identitás birtoklását ajánlották fel, de igen kevesen voltak közöttük, akik ehhezúj jogokat is csatoltak volna. Az áhított jogegyenlőséget még ennél is kevesebben kívánták kiterjeszteni a nőkre, ahogy a polgári jog sokak számára példaértékű kodikációja,az I. Napóleon nevét viselő törvénykönyv (Code Napoléon) is igen szűkmarkúan mértea nőneműek jogait.
A reformokat, átalakulást, a rendi szerkezet lebontását szorgalmazó közírók és politikusok többsége a polgárosodás oly kívánatos (inkább csak meghirdetett, mintsem elindított) folyamatában is komoly szerepet szánt a nőknek, eközben azonban a magán- ésa közélet határát úgy húzta meg, hogy egyiket alapvetően női, a másikat szinte kizáró-lagosan fér cselekvési térként jelölte ki. Az efféle elkülönítés mögött természetesen többféle álláspont húzódhatott meg: többek a hagyományok megtartó erejét vélték elvesznia határ fellazításával, mások különféle esszencialista (többnyire tudományosan is alátá-maszthatónak tartott) nézetekre esküdtek, amelyek a nők korlátozott intellektuális és törékeny morális teljesítőképességét hirdették. Létezett azonban olyan érvelés is, amely – megengedve a női képességek férakéval való egyenértékűségét – társadalmi (sőt politikai) realitásként kezelte a női és férfi cselekvési terek elkülönülését, s hosszú időre nemadott esélyt a női szerepvállalások és jogok bővülésére.
Kérdés persze, hogy valójában mennyire volt zárt a nők világa és minden életszíntéren, társadalmi helyzetben és korszakban egyaránt elkülönült-e a férfiakétól? Hogyanhatárolták körül a normaállító, az emlékezetépítő irodalomban s hogyan a mindennapidiskurzusokban?
E kérdések egy részével már korábban is foglalkoztunk, amikor A nő és hivatása címmel 1999-ben megjelentetett szöveggyűjteményünk összeállítása során számba vettük ésközzétettük az úgynevezett nőkérdéshez kapcsolódó 1777 és 1865 közötti magyar nyelvűközirodalom jellegzetes álláspontjait, véleményeit és vitáit. Ezt a munkát az OTKA támogatásával vittük tovább: 2001 és 2004 között: választott szempontjaink szerint áttekintet-tük és szemléztük a 16–18. századi, illetve az 1865 és 1895 közötti közirodalom jelentékeny hányadát és (a 16–19. századra vonatkozóan) elkészítettük az irodalmi-közirodalmitevékenységet folytató magyar nők teljességre törő személyi és publikációs adattárát.
Emellett újabb kérdésfelvetésekkel és újabb (elsősorban levéltári) forráscsoportokkal bővítettük kutatásainkat, mindenekelőtt arra kerestünk választ: voltak-e sajátságosan (éskizárólagosan) nőies életterek, tevékenységek, foglalkozások és szerepek?A női munkavállalás legkorábbi példáinak feltárása közben azzal is szembesültünk,hogy a sajátosan női foglalatosságok nem feltétlenül voltak kevésbé megbecsültek, minta „férfiasak”, másfelől pedig azzal, hogy a nők és férfiak közötti munkamegosztás nemfeltétlenül és nem minden vonatkozásban rendelődött alá az általánosan érvényesülő nemimegkülönböztetéseknek. Hasonló tapasztalatokat szereztünk a társasági és közszereplések lehetőségeit vizsgálva is, e téren mutatkozott meg a leghatározottabban a társadalmi(rendi) hovatartozás szerep- és identitáskijelölő, illetve -módosító ereje. Más következtetések adódtak azonban a viselkedési normákkal és a sajátosan női erényekkel foglalkozó (18. századi) közirodalmi művek elemzéséből, csakúgy, mint a jogkiterjesztések,sőt az emancipáció (már nem teljesen elméleti) kérdéseivel foglalkozó 19. század végi sajtócsatározásokéból.Kutatásaink eredményeit esettanulmányokban foglaltuk össze, amelyek legjavát 2004 februárjában a Petőfi Irodalmi Múzeumban konferencián ismertettük meg a szakmai közvéleménnyel. E kötetben a konferencia-előadások szerkesztett változatait a társadalmi nemek történeti kutatásához való érdemi hozzájárulás, egyszersmind a szélesebb körű érdeklődés felkeltésének reményében adjuk közre. Hiszen mindannyiunk számára ismerősés fontos témáról: nők és férak életéről és gondolatairól szólnak.
Budapest, 2005. szeptember 30.
A szerkesztők