Audrey Niffenegger írói munkássága

Olvasási idő
1 minute
Eddig olvastam

Audrey Niffenegger írói munkássága

december 29, 2009 - 21:26

Audrey Niffenegger 1963 június 13-án South Haven-ben (Michigan államban) született. 
A tehetséges művész, metszetkészítő és író, számos díj és ösztöndíj tulajdonosa: (a Vogelstein Alapítvány művészeti díjazottja, a Union League Civic Arts Alapítvány ösztöndíjasa) A chicago-i Columbia College’s Center for Book and Paper Arts oktatója. Kiállításai az Art Institute of Chicago-ban, a Museum of Contemporary Art-ban (Chicago), a Chicago Cultural Center-ben és a Spertus Múzeumban láthatóak. Audrey Niffenegger jelenleg Chicago-ban (Illinois) él
 
 Első regénye Az időutazó felesége nemzetközi bestseller lett  .Könyvét Elizabeth Hillman Tamandlnak ( 1915. május 20. – 1986. december 18.) és Norbert Charles Tamandlnak  ( 1915. február 11. – 1957. május 23.) ajánlotta, ők valószínűleg az írónő nagyszülei. Niffenegger nagyapja fiatalon meghalt, a nagyanyja pedig több, mint 30 évvel élte túl, és utána sosem ment férjhez. Ez a személyes történet késztette Audrey–t a regény megírására. A könyv magyarul 2005-ben jelent meg az Ulpius Ház Kiadónál.
 
Mottó: „Az óramutató a bankárunk, az adószedőnk, / a rendőrfelügyelőnk; / a belső idő a feleségünk.” (J. B. Priestley: Ember és idő)
 
A regény főszereplője Henry, akivel elfogult vagyok, hiszen foglalkozására nézve könyvtáros.
A másik főszereplő Clare. Amikor először találkoztak Clare hatéves volt, és Henry harminc.
Henry egy különös genetikai betegségnek köszönhetően hol előre, hol visszafelé utazik kettőjük közös életében.  Clare mindig a jelen időben vár Henryre.  Niffenegger írói stílusa, akár csak képei furcsák, kissé hátborzongatóak. Ezzel együtt szépek és varázslatosak.
 
A regény olvasása  felér egy hagymahámozással. Mire a végére érünk könnyzacskóink kiürülnek.  A szövegben található irodalmi, képzőművészeti  és zenei hivatkozások  miatt már megérte kézbe venni a könyvet. Olyan, mint egy kultursokk. Néhány közülük kedvcsinálónak.
 
Schubert-dalok
Monet: Szénakazal
 Toulouse-Lautrec: A Moulin Rouge-ban
Arisztotelész
Wim Wenders-film
Raymond Chandler
Lulu (Alban Berg)(opera)
Mrs. Dalloway (V. Woolf)
Bartók
 Sex Pistols, Clash, Nirvana, Blondie, Deborah Harry, Ramones, Patti Smith,
Penguin kiadású Kleist-kötet
"A sötétség szíve első kiadása" (Joseph Conrad: Heart of Darkness, magyarul A sötétség mélyén))
Trockij, Diego Rivera, Frida Kahlo
Emili Dickinson:
„A szív előbb gyönyört áhít, Aztán, hogy kímélje a kín…”
Astor Piazzolla tangója
Perry Como
 
„Azoknak, akik azt mondják, nincsenek igazán új történetek, szívből ajánlom Az időutazó feleségét, ezt az elragadó regényt, amely irodalmilag kiváló, szédítően fantáziadús, és észbontóan romantikus.”
Scott Turow
 
 
 

 

 

„Magányos vadász a szív” – Carson McCullers (1917-67) élete és művei

július 05, 2010 - 15:14

A „gender-blind” (nemi szempontot szándékosan figyelmen kívül hagyó) kritika sokszor mindenféle, véleményem szerint semmitmondó spirituális magasságokba emeli műveit (pl. „az emberi lélek éneke”) – holott azoknak egyik, és az előbbieknél erőteljesebben hangsúlyozott fő motívuma az egyén vágyai, törekvései, hajlamai, és a társadalmi nemre mint ideológiára alapozott elvárások közt feszülő ellentét.